První závod letošní sezony naší třídy se odjel na Nových Mlýnech. Brněnská přehrada, která byla tradičním zahajovacím místem pohárových závodů neodolala „tlakům“ a byla upuštěna pod úroveň, která umožňuje zrealizování regulérních závodů.
YC Dyje na Nových Mlýnech některé závodníky, kteří zde již delší dobu nebyli, příjemně překvapil novým zázemím a větším prostorem.
Předpověď slibovala na sobotu slušný vítr a na neděli slunečno a bezvětří. Předpověď vyšla bezezbytku, a tak se šlo v sobotu na vodu podle plánu. Zatažená obloha a sílící SZ vítr sliboval při cestě na start zajímavé závody.
Trať byla postavená do místního tradičního trapézu, s bránou jako závětrnou bojkou. Toto řešení má výhodu v tom, že se jednotlivé třídy potkávají na trati jen vyjímečně a vzájemně si nevadí. Brána místo závětrné bojky snižuje riziko potencionálních kolizních situací a nabízí širší taktické možnosti.
Na startu první rozjížky se nás sešlo pěkných deset lodí, Honza H. přijel až na start druhé. Celkem 11 Vaurienů na startu závodu byl pěkný počet, naposledy jsme se v takovém počtu sešli na prvním pohárovém závodě v roce 2004 (12 lodí).
První rozjížďka poodkryla karty, jak bude vypadat konfrontace nových a klasických plachet. Laďa na klasických plachtách si suveréně stylem start-cíl dojel pro první místo, následován naší posádkou s novými plachtami a na třetím místě dojela Marcela se zánovní Faccendou na klasických plachtách. Další posádky s novými plachtami (Lenka s Michalem a Broňa s Matesem) dojely na pátém a sedmém místě.
Další rozjížďky následovaly v trvale silném větru nonstop s poněkud nepříjemnými časovými prodlevami. V druhé a třetí rozjížďce dala o sobě vědět nová posádka Kamila Ráčková s Eliškou Hykrdovou, kdy se holky odprezentovaly pěkným 4 místem. Věřím, že se s nimi potkáme i na dalších závodech naší LT.
Po přestavění tratě, jsme odstartovali do slábnoucího větru poslední rozjížďku. Tady se už projevila naplno charakteristika nového střihu plachet a na prvních dvou místech dojely lodě s novými plachtami. Na posledním zaďáku jsme poprvé vytáhli spinakr (myslím, že to bylo první vytažení nového spinakru českou posádkou J ) a zcela regulérně jsme jeli stejně rychle jak vedle nás jedoucí 420cka. Podle některých působí nový spinakr větším dojmem než na 420.
Obecně bych řekl, že v silném větru na stoupačku je celkem jedno, jestli se jede na nových nebo starých plachtách. Limity zde budou zřejmě dané délkou a tvarem trupu Vauriena. Rozdíl se projeví na ostrý boční vítr, kdy loď s novými plachtami neuvěřitelně rychle naskočí do skluzu i bez použití spinakru. Posádka mimo zážitku z jízdy ve skluzu získává i značný náskok oproti lodím, kterým se do skluzu dostat nepodaří, nebo se v něm neudrží tak dlouho. Na zadní vítr je to otázka treningu, sehranosti posádky a taktiky. Pokud loď s klasickými plachtami vedená zkušenou posádkou vytáhne spinakr, nemá loď s novými bez spinakru moc šancí. Pokud ale použijeme i nový spinakr, uvezeme ho a neuděláme školácké chyby, nemají lodě s klasickými plachtami mnoho možností k předjetí.
Budiž to výzvou pro všechny, kteří ještě vozí nové plachy v „kufru“ auta, aby je nastrojili a vyzkoušeli v akci. Se značkou CZE jich už je u nás sedm sad.
V neděli s již žádnou rozjížďku odjet nepodařilo a tak následovalo jen balení, vyhlášení vítězů, kde se v naší třídě dostalo na každého alespoň s diplomem, a odjezd domů.
Myslím, že se nám podařilo odjet slušné závody a udělat tak pěkný vstup do letošní sezony.
Statistická zajímavost – více než polovina kormidelníků v tomto závodě byly ročníky 68 – 74 což bude ve světovém měřítku v LT Vaurien trochu rarita.
Výsledky jsou v tomto odkaze:
http://www.sailing.cz/zavody.php?ctl=092112&detail=5783&clen=2101-442&sezona=2009&lod_t=14&nazev_lt=Vaurien
Pavel